Deze Duitse filosoof met Koreaanse roots stelt dat we in onze prestatiemaatschappij niet meer door geboden, verboden en regels worden beheerst, maar door projecten, initiatieven en motivatie. Dat klinkt positief, maar dat is het niet. Ons handelen staat in het teken van zoveel mogelijk productie en consumptie, en niet van het beschermen van wat wezenlijk is, zaken als zingeving en ontspanning. We maken alles transparant en kennen geen geheimen meer, verbannen de Ander en daarmee Eros.
Han pleit voor gelatenheid waarin sociale relaties tot ontspannenheid komen. Hij schreef in 2013 een kort essay over de bestaansstrijd die Eros sinds lange tijd levert. Hij heeft het over de film 'Melancholia' van Lars von Trier en thema’s als: ‘Het naakte leven’, ‘Niet kunnen kunnen’, ‘Porno’, ‘Fantasie’ en ‘De politiek van Eros’. Zijn essay sluit aan bij het eeuwenlang verzet van Eros tegen haar belagers: het verbod op genot, verlies van verbeelding, de procreatie als primaat van de soort, het hedonisme van de consumptie, … Jean-Pierre Vanhee schetst de positionering van de filosofoof en zoomt in op 'De terugkeer van Eros'.
Spreker: Jean-Pierre Vanhee, docent