Veel mensen ervaren de digitale wereld als groot en ingewikkeld: ze hebben het gevoel niet mee te kunnen, zijn bang om fouten te maken en laten het digitale liever links liggen. Via digitale prikkels kan je hen op een informele en vrijblijvende manier een positieve ervaring met de digitale wereld bieden.
De inspiratiegids 'Aan de slag met digitale prikkels' is de neerslag van het Avansa-project Ondersteuning Digitale Oefenkansen (ING Fonds/KBS). Met het project willen we digitaal kwetsbare mensen bereiken, die we niet bereiken in een formele context, ook niet als die laagdrempelig is (bv. een digicafé).
Om hen digitale kansen te geven zijn deze zaken essentieel. De digitale prikkels:
Met dit project kwamen we hieraan tegemoet. We begeleiden medewerkers en vrijwilligers van organisaties om in een reeks van drie workshops met een ‘digitaleprikkelbril’ naar hun activiteiten te kijken. Zo kunnen zij in hun reguliere werking digitale prikkels structureel integreren en hun doelgroep op informale wijze digitale vaardigheden aanleren. Het gaat hierbij om organisaties die niet als focus hebben om digitale vaardigheden aan te leren. Het project Digitale oefenkansen met steun van het ING Fonds liep af in februari 2024, maar met we kunnen de workshops nog gratis aanbieden zolang de middelen dat toelaten.
De drie workshops en de ondersteunende tools zijn zo opgezet dat ze het mogelijk maken om de digitale kloof bij kwetsbare doelgroepen te verkleinen.
In deze 'postprojectfase' heb je als organisatie volgende opties:
Wil je een verkennend gesprek met Avansa over de bovenstaande opties? Bekijk dan de fiche van het aanbod 'Workshopreeks digitale prikkels' en stuur een mailtje naar info@mediawijs.be.
Een eerste evaluatiemoment is verwerkt in de workshop ‘Bestendig digitale oefenkansen in je organisatie’. Tussen deze workshop en de workshop ‘Vind mogelijkheden voor digitale prikkels in jouw organisatie’ zitten 6 à 8 weken (in overleg met de organisatie) oefentijd. We gaan na hoe het aanreiken van digitale prikkels is verlopen. Op welke drempels zijn de medewerkers gestoten en hoe kunnen we die remediëren? Heeft de medewerker tekorten bij digitale vaardigheden, of zijn er meer soft skills nodig om die kennis op een efficiënte manier over te brengen bij de doelgroep?
De uiteindelijke doelgroep geeft feedback via narratieve impactmeting: een kwalitatieve bevraging van begeleider en uiteindelijke eindgebruiker. Hoe ervaren ze zelf de digitale prikkels? Is hun houding tegenover de digitale wereld veranderd? Vinden ze de weg naar essentiële digitale diensten? Het succes bij de doelgroep senioren wordt geëvalueerd aan de hand van de impactmeting van Digital Ageing (digitalageing.be). Digital Ageing ontwikkelt bovendien verfijnde digitale profielen voor senioren.
Merk je bij de bezoekers van jouw organisatie ook de meest kwetsbaren niet meer mee kunnen met de digitale versnelling? Wil je die groep ondersteunen door hen laagdrempelige oefenkansen te bieden? Grijp dan nu je kans! Avansa biedt drie gratis workshops om je medewerkers en/of vrijwilligers op te leiden. Bezorg ons jouw gegevens en wij maken een afspraak voor een verkennend gesprek.