September 2021 - …

Aan de slag met digitale prikkels

Veel mensen ervaren de digitale wereld als groot en ingewikkeld: ze hebben het gevoel niet mee te kunnen, zijn bang om fouten te maken en laten het digitale liever links liggen. Via digitale prikkels kan je hen op een informele en vrijblijvende manier een positieve ervaring met de digitale wereld bieden.

DP cover

De inspiratiegids 'Aan de slag met digitale prikkels' is de neerslag van het Avansa-project Ondersteuning Digitale Oefenkansen (ING Fonds/KBS). Met het project willen we digitaal kwetsbare mensen bereiken, die we niet bereiken in een formele context, ook niet als die laagdrempelig is (bv. een digicafé).

Om hen digitale kansen te geven zijn deze zaken essentieel. De digitale prikkels:

  1. worden aangereikt waar zij ‘thuis’ zijn.
  2. zijn geïntegreerd in bestaande activiteiten, van cafébezoek, petanquespel, natuurwandeling tot kaartnamiddag (hier vind je inspirerende voorbeelden).
  3. worden aangereikt door iemand waarmee ze een vertrouwensband hebben
  4. sluiten aan bij een reële digitale nood én zijn tegelijkertijd leuk om te doen.

Met dit project kwamen we hieraan tegemoet. We begeleiden medewerkers en vrijwilligers van organisaties om in een reeks van drie workshops met een ‘digitaleprikkelbril’ naar hun activiteiten te kijken. Zo kunnen zij in hun reguliere werking digitale prikkels structureel integreren en hun doelgroep op informale wijze digitale vaardigheden aanleren. Het gaat hierbij om organisaties die niet als focus hebben om digitale vaardigheden aan te leren. Het project Digitale oefenkansen met steun van het ING Fonds liep af in februari 2024, maar met we kunnen de workshops nog gratis aanbieden zolang de middelen dat toelaten.

Drie workshops

De drie workshops en de ondersteunende tools zijn zo opgezet dat ze het mogelijk maken om de digitale kloof bij kwetsbare doelgroepen te verkleinen.

  1. In de workshop ‘Digitale kloof, e-inclusie en digitale vaardigheid’ krijgen de medewerkers en vrijwilligers van de organisatie informatie over de oorzaken en mogelijke oplossingen van de digitale kwetsbaarheid. Ze leren wat het betekent om digitaal vaardig te zijn (niet alleen knoppenkennis, maar ook mediawijsheid) en krijgen didactische hulpmiddelen aangereikt om de digitale prikkels met hun specifieke doelgroep aan te pakken. Ze krijgen tips over het opsporen, motiveren en doorverwijzen van digitale beginners. Ze leren diverse bronnen en opleidingsverstrekkers kennen die hen helpen om met hun doelgroep de digitale uitsluiting te verkleinen (bv. 123DiGiT, Digiburger, de toolbox van dit project, Ligo).
  2. In de workshop ‘Vind mogelijkheden voor digitale oefenkansen in jouw organisatie’ krijgen de medewerkers input over digitale prikkels en ontdekken ze zelf welke het meest geschikt zijn voor hun doelgroep. Met behulp van methodieken (profielen digitale ongelijkheid, spel digitale inclusie) wordt een nauwkeurig beeld geschetst van de kwetsbare doelgroep.
  3. In de workshop Bestendig digitale oefenkansen in je organisatie’ wordt een vervolgplan opgesteld en bekijken we samen hoe digitale oefenkansen structureel in de werking kunnen worden verankerd.

Hoe aan de slag met digitale prikkels?

In deze 'postprojectfase' heb je als organisatie volgende opties:

  1. Een introductieworkshop (1 à 2u)
  2. De volledige reeks van drie workshops (telkens 2u, dus 6u in totaal)
  3. Op basis van de toolbox (draaiboeken workshops, presentaties) zelf aan de slag gaan.

Modules aanvragen via Mediawijs

Wil je een verkennend gesprek met Avansa over de bovenstaande opties? Bekijk dan de fiche van het aanbod 'Workshopreeks digitale prikkels' en stuur een mailtje naar info@mediawijs.be.




Evaluatie en intervisie

Een eerste evaluatiemoment is verwerkt in de workshop ‘Bestendig digitale oefenkansen in je organisatie’. Tussen deze workshop en de workshop ‘Vind mogelijkheden voor digitale prikkels in jouw organisatie’ zitten 6 à 8 weken (in overleg met de organisatie) oefentijd. We gaan na hoe het aanreiken van digitale prikkels is verlopen. Op welke drempels zijn de medewerkers gestoten en hoe kunnen we die remediëren? Heeft de medewerker tekorten bij digitale vaardigheden, of zijn er meer soft skills nodig om die kennis op een efficiënte manier over te brengen bij de doelgroep?

De uiteindelijke doelgroep geeft feedback via narratieve impactmeting: een kwalitatieve bevraging van begeleider en uiteindelijke eindgebruiker. Hoe ervaren ze zelf de digitale prikkels? Is hun houding tegenover de digitale wereld veranderd? Vinden ze de weg naar essentiële digitale diensten? Het succes bij de doelgroep senioren wordt geëvalueerd aan de hand van de impactmeting van Digital Ageing (digitalageing.be). Digital Ageing ontwikkelt bovendien verfijnde digitale profielen voor senioren.

Merk je bij de bezoekers van jouw organisatie ook de meest kwetsbaren niet meer mee kunnen met de digitale versnelling? Wil je die groep ondersteunen door hen laagdrempelige oefenkansen te bieden? Grijp dan nu je kans! Avansa biedt drie gratis workshops om je medewerkers en/of vrijwilligers op te leiden. Bezorg ons jouw gegevens en wij maken een afspraak voor een verkennend gesprek.

Met steun van de Koning Boudewijnstichting en het ING Fonds voor een digitalere samenleving.

In samenwerking met